Femininity Models in the Forties: Ingenuas and Pitucas in the Film Exchange Between Argentina and Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aeamer.2021.2.09

Keywords:

Argentina, Spain, Francoism, Hispanidad, Cinema, Gender

Abstract


In the 1940s, in a period of international isolation, Argentina and Spain coincided in exchanging a significant number of sentimental comedies. Two models of femininity could be seen in them: the ingenua and the pituca. Both stereotypes were Hispanic adaptations of Hollywood narrative models. The exchange took place under the Spanish autarchic policy. It controlled the balance of payments and, in principle, guarantee of content of the movies, since what was imported and exported came from countries related by culture, tradition or ideology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtin, Mijaíl, Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1989 [1.ª ed. 1975].

Bettelheim, Bruno, Psicoanálisis de los cuentos de hadas, Barcelona, Ares-Mares, 2006 [1.ª ed. 1975].

Castro de Paz, José Luis, Un cinema herido, Barcelona, Paidós, 2002.

Cobo Romero, Francisco y Ortega López, Teresa María, «Franquismo y represión femenina: reforzamiento del discurso antifeminista y aniquilamiento de la experiencia liberadora, 1936-1951», en Anderson, Peter y del Arco Blanco, Miguel Ángel (eds.), Liando con el pasado: represión y memoria de la Guerra Civil y el Franquismo, Granada, Comares, 2014, 65-82.

Delgado Gómez-Escalonilla, Lorenzo, Diplomacia franquista y política cultural hacia Iberoamérica, 1939-1953, Madrid, CSIC, 1988.

Di Núbila, Domingo, Historia del cine argentino, Buenos Aires, Cruz de Malta, 1959.

Diez Puertas, Emeterio, El montaje del franquismo: la política cinematográfica de las fuerzas sublevadas, Barcelona, Laertes, 2002

Echart Orus, Pablo, La comedia romántica del Hollywood de los años 30 y 40, Madrid, Cátedra, 2005.

España, Claudio y Rosado, Miguel Ángel, Medio siglo de cine, Buenos Aires, Editorial Abril/Editorial del Heraldo, 1984.

Figallo, Beatriz J., El protocolo Perón Franco: las relaciones hispano argentinas 1942-1952, Buenos Aires, Corregidor, 1992.

Folguera Crespo, Pilar, «El franquismo. El retorno a la esfera privada (1939- 1975)», en Garrido González, Elisa (ed.), Historia de las mujeres en España, Madrid, Síntesis, 1997, 527-548.

Fragero Guerra, Carmen, «Soñar la vida. La narrativa de Carmen de Icaza (1936- 1960)», tesis doctoral dirigida por el Dr. Rafael Bonilla Cerezo, Universidad de Córdoba, España, 2004. Disponible en: https://helvia.uco.es/xmlui/bits tream/handle/10396/12204/2014000000990.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Consultado: 04/02/2020].

Gil Calvo, Enrique, Máscaras masculinas.Héroes, patriarcas y monstruos, Barcelona, Anagrama, 2006.

Gil Gascón, Fátima, «Construyendo a la mujer ideal: mujer y censura cinematográfica durante el franquismo (1939-1963)», tesis doctoral dirigida por el Dr. Julio Montero, Universidad Complutense de Madrid, 2010. Disponible en: https://eprints.ucm.es/10214/1/T31303.pdf [Consultado: 14/02/2020].

Gómez García, Alba, «Trayectoria artística de Josita Hernán: actriz, directora y profesora de teatro español (1914-1999)», tesis doctoral dirigida por la Dra. Guadalupe Soria, Universidad Carlos III, Madrid, 2018. Disponible en: http://hdl.handle.net/10016/26820 [Consultado: 14/02/2020].

González Calleja, Eduardo y Limón Nevado, Fredes, La Hispanidad como instrumento de combate, Madrid, CSIC, 1988.

González de Oleaga, Marisa, El doble juego de la hispanidad: España y la Argentina, durante la Segunda Guerra Mundial, Madrid, UNED, 2001.

Jung, Carl Gustav, Tipos psicológicos, traducción de Rafael Fernández de Mauri, Madrid, Editorial Trotta, 2013 [1.ª ed. 1921].

Kelly Hopfenblatt, Alejandro, Modernidad y teléfonos blancos.La comedia burguesa en el cine argentino de los años 40, Buenos Aires, Ciccus, 2019.

Kriger, Clara, Cine y peronismo, Buenos Aires, Siglo XXI, 2009.

Méndez-Leite, Fernando, Historia del cine español, Madrid, Rialp, 1965, 2 vols.

Neville, Edgar, La vida en un hilo, Madrid, Biblioteca Nueva, 1969.

Nietzsche, Friedrich, Más allá del bien y del mal, introducción, traducción y notas de Andrés Sánchez Pascual, Madrid, Alianza, 1972 [1.ª ed. 1886].

Nye, Joseph S., Soft Power, Nueva York, Public Affairs, 2004.

Ortuño Martínez, Bárbara, El exilio y la emigración española de posguerra en Buenos Aires, 1936-1956, Alicante, Universidad de Alicante, 2010.

Quesada, Luis, La novela española y el cine, Madrid, Ediciones JC, 1986.

Richmond, Kathleen, Las mujeres en el fascismo español.La Sección Femenina de la Falange, 1934-1959, Madrid, Alianza, 2004.

Rodríguez Fuentes, Carmen, «Las actrices en el cine español de los cuarenta», tesis doctoral dirigida por el Dr. Emilio C. García Fernández, Universidad Complutense de Madrid, 2001. Disponible en: https://eprints.ucm.es/4517/ [Consultado: 12/02/2020].

Saura, Norma, «Los españoles en el cine argentino: entre el exilio republicano y el nacionalismo hispanófilo: 1936-1956», tesis doctoral dirigida por el Dr. Eduardo Romano, Universidad de Barcelona, 2013. Disponible en: http:// repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1514 [Consultado: 14/02/2020].

Downloads

Published

2021-12-14

How to Cite

Diez Puertas, E. (2021). Femininity Models in the Forties: Ingenuas and Pitucas in the Film Exchange Between Argentina and Spain. Anuario De Estudios Americanos, 78(2), 661–690. https://doi.org/10.3989/aeamer.2021.2.09

Issue

Section

Articles