Road Building and Enlightened Reformism: Economic and Political Foundations in 18th Century Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aeamer.2021.2.06

Keywords:

Roads, Road Policy, Cartography, Communication, Circulation, Enlightenment, Bourbon Reforms, Chile

Abstract


This article proposes that the roads built in Chile in the second half of the 18th century were the result of an infrastructure policy put forward by the Bourbons. Although these construction projects were first envisaged by local authorities, they only materialized when they coincided with the reformist and imperial objectives of the Spanish Monarchy. These objectives included, among others, establishing a more rigid control over its domains. These reforms were developed in a context of geopolitical changes and they aimed at maximizing the extraction of economic resources under the postulates of the Enlightened ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelis, Pedro de, Colección de obras y documentos relativos a la historia antigua y moderna de las provincias del Río de La Plata, Buenos Aires, Imprenta del Estado, 1837.

Araneda Riquelme, José, Un gobierno de papel.El correo y sus rutas de comunicación en tiempos de la reforma imperial en Chile (1764-1796), Santiago de Chile, Ediciones de la Biblioteca Nacional/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2020.

Blond, Stéphane J. L., «The Trudaine Atlas: Government Road Mapping in Eighteenth-Century France», Imago Mundi, 65:1, Londres, 2013, 64-79. https://doi.org/10.1080/03085694.2013.731212

Boccara, Guillaume, Los vencedores: historia del pueblo mapuche en la época colonial, San Pedro de Atacama, Línea Editorial IIAM, 2009.

Bogart, Dan, «Turnpike Trusts and the Transportation Revolution in 18th Century England», Explorations in Economic History, 42:4, Cambridge, Massachusetts, 2005, 479-508. https://doi.org/10.1016/j.eeh.2005.02.001

Busch, Tracy Nichols, «Connecting an Empire Eighteenth-Century Russian Roads, from Peter to Catherine», The Journal of Transport History, 29:2, Reino Unido, 2008, 240-258. https://doi.org/10.7227/TJTH.29.2.6

Cabildo de Santiago, Actas del cabildo de Santiago, vol. XXXV, en Colección de Historiadores de Chile y de documentos relativos a la historia nacional, t. LVIII, Santiago de Chile, Sociedad Chilena de Historia y Geografía/Academia Chilena de la Historia, 1990.

Cantillo Jovellanos, Alejandro del, Tratados, convenios y declaraciones de paz y de comercio que han hecho con las potencias estranjeras los monarcas españoles de la Casa de Borbón: desde el año de 1700 hasta el día, Madrid, Imp. de Alegría y Charlain, 1843.

Carmagnani, Marcello, Los mecanismos de la vida económica en una sociedad colonial.Chile 1680-1830, Santiago de Chile, Dibam/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2001.

Cavieres Figueroa, Eduardo, Servir al soberano sin detrimento del vasallo.El comercio hispano colonial y el sector mercantil de Santiago de Chile en el siglo XVIII, Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso, 2003.

Crespo Delgado, Daniel, «Ingeniería civil e Ilustración en España», en Cámara Muñoz, Alicia y Revuelta Pol, Bernardo (eds.), Ingeniería de la Ilustración, Segovia, Fundación Juanelo Turriano, 2015, 35-47.

Donoso, Ricardo, El marqués de Osorno, don Ambrosio Higgins, 1720-1801, Santiago de Chile, Publicaciones de la Universidad de Chile, 1941.

Fernández de Mesa y Moreno, Tomás Manuel, Tratado legal, y politico de caminos públicos, y possadas, Valencia, España, Joseph Thomas Lucas, 1755.

Greve, Ernesto, Historia de la ingeniería en Chile, Santiago de Chile, Imprenta Universitaria, 1938, 4 v.

Guldi, Jo, Roads to power: Britain invents the infrastructure state, Cambridge/ Londres, Harvard University Press, 2012. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674062887

Jocelyn-Holt, Alfredo, La Independencia de Chile: tradición, modernización y mito, Madrid, Mapfre, 1992.

Kuethe, Allan J. y Andrien, Kenneth J., El mundo atlántico español durante el siglo XVIII.Guerra y reformas borbónicas, 1713-1796, Bogotá, Editorial Universidad del Rosario/Banco de la República, 2018. https://doi.org/10.12804/th9789587841121

Lacoste, Pablo, «Transporte terrestre en el Cono Sur (1550-1850): arrieros y troperos», Si Somos Americanos.Revista de Estudios Transfronterizos, IX:2, Iquique, 2009, 141-168.

Martínez, Pedro Santos, «Las comunicaciones entre el virreinato del Río de la Plata y Chile por Uspallata (1776-1810)», Boletín de la Academia Chilena de la Historia, 66, Santiago de Chile, 1962, 38-52.

Martínez, Pedro Santos, «Los caminos internacionales de la cordillera a mediados del siglo XIX (1852-1863)», Historia, 8, Santiago, 1969, 323-362.

Méndez Beltrán, Luz María, El comercio minero terrestre entre Chile y Argentina 1800-1840: caminos, arriería y exportación minera, Santiago de Chile, Universidad de Chile/Fondo de Publicaciones Americanistas, 2009.

Menéndez Pidal, Gonzalo, Los caminos en la historia de España, Madrid, Ediciones Cultura Hispánica, 1951.

Molina Verdejo, Ricardo, «El camino real entre Valdivia y Chiloé: Su restablecimiento hacia fines del siglo XVIII», Revista Austral de Ciencias Sociales, 4, Valdivia, 2000, 115-126. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2000.n4-06

Mollo, Norberto y Della Mattia, Carlos, «Expedicionarios chilenos por las pampas argentinas: Parajes, rastrilladas, etnias y políticas de integración», Sociedad de paisajes áridos y semi-áridos, 1:1, Córdoba, 2009, 209-223.

Ordenanza de 4 de julio de 1718 para el establecimiento, e instrucción de Intendentes, y para Tesorero General, Pagadores, y Contadores de los Exercitos, y Provincias por orden de su Magestad, Madrid, Juan de Aritzía, 1720.

Ordenanza de 13 de octubre de 1749 para el restablecimiento, é instruccion de Intendentes de Provincias, y Exercitos, Madrid, Imprenta de Manuel Fernández, 1749.

Paquette, Gabriel, «State-civil Society Cooperation and Conflict in the Spanish Empire: The Intellectual and Political Activities of the Ultramarine Consulados and Economic Societies, c. 1780-1810», Journal of Latin American Studies, 39:2, Cambridge, 2007, 263-298. https://doi.org/10.1017/S0022216X07002386

Pereira Salas, Eugenio, Historia del arte en el Reino de Chile, Santiago de Chile, Ediciones de la Universidad de Chile, 1965.

Pietschman, Horst, Las reformas borbónicas y el sistema de intendencias en Nueva España.Un estudio político administrativo, México D. F., Fondo de Cultura Económica, 1996.

Pinto Vallejos, Sonia, Vías y medios de comunicación en Chile durante el siglo XVIII: el camino de Santiago a Valparaíso y su tráfico, Santiago de Chile, Ediciones Departamento de Estudios Humanísticos, 1976.

Real Ordenanza para el establecimiento é instruccion de Intendentes de Exército y Provincia en el Virreinato de Buenos-Aires, Madrid, Imprenta Real, 1782.

Recopilacion de leyes de los Reynos de las Indias, Madrid, Julián de Paredes, 1681.

Reguera Rodríguez, Antonio T., «Los "Apuntamientos" del Padre Martín Sarmiento sobre la construcción de la Red Radial de Caminos Reales en España», Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, 22:44, Zaragoza, 1999, 475-506.

Sáenz Ridruejo, Fernando, «La Escuela de Caminos, Canales y Puertos», en Navascués Palacio, Pedro y Revuelta Pol, Bernardo (eds.), Ingenieros Arquitectos, Madrid, Fundación Juanelo Turriano, 2015.

Sagredo, Rafael y González, José Ignacio, La Expedición Malaspina en la frontera austral del imperio español, Santiago de Chile, Editorial Universitaria/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2004.

Sanhueza Benavente, María Carolina, Por los caminos del Valle Central de Chile: el sistema vial entre los ríos Maipo y Mataquito (1790-1860), Santiago de Chile, Ediciones de la Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2018.

Sarmiento, Martín, «Apuntamientos para un discurso sobre la necesidad que hay en España de unos buenos Caminos Reales, y de su pública utilidad», en Valladares de Sotomayor, Antonio, Semanario Erudito, que comprehende varias obras inéditas, críticas, morales, instructivas, políticas, históricas, satíricas, y jocosas, de nuestros mejores autores antiguos, y modernos, tomo XX, Madrid, Blas Román, 1789.

Serrera, Ramón María, Tráfico terrestre y red vial en las Indias españolas, Barcelona, Lunwerg Editores, 1992.

Terán, Fernando de, «Movilidad, comunicaciones y riegos en el entorno del Madrid borbónico», en Roch, Fernando y Disdier, Jorge (eds.), Madrid y los Borbones en el siglo XVIII.La construcción de una ciudad y su territorio, Madrid, Consejería de Cultura, Deportes y Turismo de la Comunidad de Madrid, 1984.

Thomas, John, «Los proyectos del virrey O'Higgins», Revista Chilena de Historia y Geografía, XI:15, Santiago, 1914, 128-149.

Urbina Carrasco, María Ximena, «La frontera "de arriba" chilena y el camino de Chiloé a Valdivia, 1786-1788», Temas americanistas, 18, Sevilla, 2005, 70‑92.

Urbina Carrasco, María Ximena, La Frontera de arriba en Chile colonial: interacción hispano-indígena en el territorio entre Valdivia y Chiloé e imaginario de sus bordes geográficos, 1600-1800, Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2009.

Ustáriz, Gerónimo de, Theorica y practica de comercio y de marina, Madrid, Imprenta de Antonio Sanz, 1742.

Valle Pavón, Guillermina del, «Antagonismo entre el Consulado de México y el virrey Revillagigedo por la apertura comercial de Nueva España, 1789-1794», Estudios de Historia Novohispana, 24, Ciudad de México, 2001, 111-137. https://doi.org/10.22201/iih.24486922e.2001.024.3533

Valle Pavón, Guillermina del, «Articulación de mercados y la reconstrucción del camino México-Veracruz, vía Orizaba, a finales del siglo XVIII», en Oikión Solano, Verónica (ed.), Historia, nación y región, Zamora, Michoacán, El Colegio de Michoacán, 2007, vol. II, 437-460.

Villalobos R., Sergio, El comercio y la crisis colonial, Santiago de Chile, Editorial Universitaria, 1990.

Ward, Bernardo, Proyecto económico, en que se proponen varias providencias, dirigidas á promover los intereses de España, con los medios y fondos necesarios para su plantificacion, Madrid, Joachin Ibarra, 1779.

Downloads

Published

2021-12-14

How to Cite

Sanhueza Benavente, M. C. (2021). Road Building and Enlightened Reformism: Economic and Political Foundations in 18th Century Chile. Anuario De Estudios Americanos, 78(2), 567–597. https://doi.org/10.3989/aeamer.2021.2.06

Issue

Section

Articles

Funding data