The Cooperativism in the Mexican Rural School, 1930s
DOI:
https://doi.org/10.3989/aeamer.2010.v67.i2.516Keywords:
Rural School, Rural Development, Cooperativism, Agricultural EducationAbstract
After the 1910 Revolution, the Mexican government promoted an agricultural education system to develop agricultural production and improve peasant’s way of life. During the 1930s, the school was strongly involved in economic development. The agricultural education —based on cooperativism— wasn’t very successful but was helpful to improve familiar auto-production economy inside the capitalism system. Meanwhile, cooperativism at school was more a kind of political association than an economic strategy.
Downloads
References
Armando Bartra: Estructura agraria y clases sociales en México, México, ERA, 1985.
Narciso Bassols: Obras, México, FCE, 1964.
Alicia Civera: Entre surcos y letras. Educación para campesinos en los años treinta, México, El Colegio Mexiquense, Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana, 1997.
Alicia Civera: “Entre el campo y la ciudad: la formación de maestros normalista rurales y técnicos agrícolas en México, 1921-1945”, en Flavia Werle (Org.): Educaçao rural em perpectivainternacional, Ijuí, Rio Grande do Sul, Editora Unijuí, 2007, pp. 425-454.
Alicia Civera: La escuela como opción de vida: la formación de maestros normalistas rurales en México, 1921-1945, México, El Colegio Mexiquense, 2008.
Joseph Cotter: Troubled Harvest: Agronomy and Revolution in Mexico, 1880-2002, Westport, Conn, Praeger, 2003.
Ignacio García Téllez: Socialización de la cultura. Seis meses de acción educativa, México, SEP, 1935. Cecilia Greaves: Del radicalismo a la unidad nacional. Una visión de la educación en el México contemporáneo, 1940-1964, México, El Colegio de México, 2008.
Impulso Juvenil, Órgano mensual de la Escuela Regional Campesina de Tenería, abril y mayo de 1935.
Liga de Agrónomos Socialistas (LAS): Bases generales y estatutos, México, LAS, 1935.
Liga de Agrónomos Socialistas (LAS): Ponencias que presenta la Liga de Agrónomos Socialistas ante el Congreso de Unificación Proletaria, México, LAS, s/f.
Liga de Agrónomos Socialistas (LAS): Problemas de la enseñanza agrícola, México, LAS, 1936. Engracia Loyo: Gobiernos revolucionarios y educación popular en México, 1911-1928, México, El Colegio de México, 1999.
Engracia Loyo: “¿Escuelas o empresas? Las centrales agrícolas y las regionales campesinas (1926-1934)”, Estudios Mexicanos, 20-1, México, 2004, pp. 69-98.
Susana Quintanilla y Mary Kay Vaughan (coords.): Escuela y sociedad en el periodo cardenista, México, FCE, 1997. David Raby: Educación y revolución social en México (1921-1940), México, SEPSetentas, 1974.
Secretaría de Agricultura y Fomento (SAF): Escuela Central Agrícola de Michoacán, México, Dirección de Estudios Geográficos y Climatológicos, 1926.
Secretaría de Educación Pública (SEP): El esfuerzo educativo en México, México, SEP, tomo I, 1928a.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Las Misiones Culturales en 1927. Las Escuelas Normales Rurales, México, SEP, 1928b.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Las misiones culturales, México, SEP, 1933a.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Memoria relativa al estado que guarda el ramo de educación pública el 31 de agosto de 1933, México, SEP, 1933b, tomo II.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Memoria relativa al estado que guarda el ramo de educación pública el 31 de agosto de 1935, México, SEP, 1935, tomo II.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Memoria de la Secretaría de Educación Pública, septiembre de 1936-agosto de 1937, México, SEP, 1937, tomo II.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Memoria de la Secretaría de Educación Pública, septiembre de 1937-agosto de 1938, México, D.A.P.P, 1938, tomo I.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Escuelas Regionales Campesinas, México, SEP, 1940a.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Memoria de la Secretaría de Educación Pública, septiembre de 1939-agosto de 1940, México, D.A.P.P, 1940b, tomo II.
Secretaría de Educación Pública (SEP): Memoria de la Secretaría de Educación Pública, septiembre 1940-agosto de 1941, México, SEP, 1941.
Secretaría de Educación Pública (SEP): La obra educativa del sexenio 1940-1946, México, SEP, 1946.
Manuela Sepúlveda: La política educativa y las escuelas rurales en la década de los treinta. El caso de las Escuelas Regionales Campesinas en 1936, tesis en Etnología, México, INAH, 1976.
Mary Kay Vaughan: Política Cultural en la Revolución Mexicana: maestros, campesinos y escuelas en México, 1930-1940, México, SEP, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.