El barroco y sus máscaras: Vida y sucesos de la Monja Alférez
DOI:
https://doi.org/10.3989/aeamer.1999.v56.i1.295Abstract
También existieron en el mundo fronterizo de las Indias mujeres rebeldes que lucharon por la integridad de una parte de su ser. La Vida y sucesos de la Monja Alférez es sin lugar a dudas uno de los casos más interesantes de simulación barroca, porque con el disfraz llegó el escándalo y una teatralidad imposible de soportar. La confesión de Catalina de Erauso ejecuta ese doble movimiento propio de una vida en confusión y dispersión: el de huida de sí, y el de buscar algo que le sostenga y aclare. (Así lo enseña al menos María Zambrano). Como alegoría fundamental, la imposibilidad de guardar el secreto y los efectos de una comunicación controlada por la jerarquía.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1999 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.