The Evolution of the Mapuche Representation through Stories and Images (1790-1950)
DOI:
https://doi.org/10.3989/aeamer.2023.2.03Abstract
Illustrations, engravings, photographs, paintings, and sculptures are the most commonly used media in the works of influential explorers, naturalists, anthropologists, and visual artists to describe and represent the Mapuche people of Chile from the 18th to the 20th centuries. Through these, we identify attributes and meanings associated with this indigenousgroup and their culture, as well as the process through which their graphic imageevolved from enlightenment identification in the 18th century to the supposedly scientific racial classification of the turn of the 19th to 20th century, and then to «costumbrista» and indigenist appreciation in the early 20th century.
Downloads
References
Alvarado, Margarita, «Pose y montaje en la fotografía mapuche. Retrato fotográfico, representación e identidad», en Alvarado, Margarita; Mege, Pedro y Báez, Christian (eds.), Mapuche: fotografías siglos XIX y XX: construcción y montaje de un imaginario, Santiago, Pehuén Editores. 2001, 13-28.
Alvarado, Margarita; Mege, Pedro y Báez, Christian (eds.), Mapuche: fotografías siglos XIX y XX: construcción y montaje de un imaginario, Santiago, Pehuén Editores, 2001.
Álvarez, Luis, Breve historia de «La Pintura en Chile», algunos juicios críticos y nómina de los cuadros de la Colección Luis Álvarez Urquieta, Santiago, s/e, 1938.
Ancan, José, «De küme mollfüñche a "civilizados a medias": liderazgos étnicos e intelectuales mapuche en la Araucanía fronteriza (1883-1930)», Polis, Revista Latinoamericana, 13-38, Santiago, 2014, 19-44. https://doi.org/10.4067/S0718-65682014000200002
Ansa, Elixabete, «(De)Construcción del arte a partir de Ronald Kay», AISTHESIS, Santiago, 64, 2018, pp. 285-298. https://doi.org/10.7764/aisth.64.18
Barros, Raquel y Dannemann, Manuel, «Carlos Isamitt: Folklore e Indigenismo», Revista Musical Chilena, 20-97, Santiago, 1966, 37-42.
Berger, John, Modos de ver, Barcelona, España, Gustavo Gili Editores, 2002.
Bossert, F. y Villar, D., «La etnología chiriguano de Alfred Métraux», Journal de la Société des Américanistes, 93:1, París, 2007, 127-166. https://doi.org/10.4000/jsa.6873
Comité Editorial, «Entrevista. Carlos Isamitt, el hombre, el artista y el investigador», Revista Musical Chilena, 20:97, Santiago, 1966, 1-13.
Cuevas Jaime y Vidal, Milencka, «Incertidumbres en visualidades de indígenas y negros en Chile, siglo XIX», en Ansa, E. y Alvarado, M. (eds.), Poder y contra-poder de la imagen en América, Santiago, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2019, 395-414.
Dammann, Carl, Antropologisch-Ethnologisches Albums in Photographien, Hamburgo, Wiegandt, Hempel & Parey, 1873-1874.
Dümmer, Sylvia, «Los desafíos de escenificar el "alma nacional". Chile en la Exposición Iberoamericana de Sevilla (1929)», Historia Crítica, 42, Bogotá, 2010, 84-111. https://doi.org/10.7440/histcrit42.2010.05
Dümmer, Sylvia, Sin tropicalismos ni exageraciones. La construcción de la imagen de Chile para la Exposición Iberoamericana de Sevilla en 1929, Santiago, RIL Editores, 2012.
Galaz, Gaspar e Ivelic, Milan, La pintura en Chile desde La Colonia hasta 1981, Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso, 1981.
Gay, Claudio, Atlas de la Historia física y política de Chile, París, Imprenta de E. Thunot, 1854.
Gay, Claudio, «Ceremonia del entierro del cacique Cathiji en la Araucanía», en Stuardo Ortiz, Carlos, Vida de Claudio Gay 1800-1873, Santiago, Editorial Nascimento, 1973, tomo II, 306-314.
Gazitúa, Francisco; Bustamante, Oscar; Galaz, Gaspar; Váldes, Cecilia; Sommer, Waldemar y Rosenfeld, Daniela, Escultura Chilena Contemporánea 1850-2004, Santiago, Editorial Artespacio, 2004.
Guevara, Tomás, Psicolojía del Pueblo Araucano, Santiago, Imprenta Cervantes, 1908.
Haenke, Thaddaeus Peregrinus, Descripción del reyno de Chile, Santiago, Editorial
Nascimento, 1942.
Herrera, Patricia, «Imagen, imaginario, indígenas y nación: Nosotros y los otros en la obra pictórica de Pedro Lira y Víctor Meirelles de Lima», tesis para optar al grado de Magíster en Estudios Latinoamericanos, Facultad de Filosofía y Humanidades, Escuela de Postgrado, Universidad de Chile, 2013.
Hidalgo, Jorge; Schiappacasse, Virgilio; Niemeyer, Hans; Aldunate, Carlos y Mege, Pedro (eds.), Etnografía, Sociedades Indígenas Contemporáneas y su Ideología, Santiago, Editorial Andrés Bello, 1996, Culturas de Chile vol. II.
Honorato, Paula, «El Bien Común. Colección Museo Nacional de Bellas Artes», en Catálogo de Exposición El Bien Común. Colección MNBA 2017-2018, Santiago, Museo Nacional de Bellas Artes, 2017, 20-37.
Joly, Martine, Introducción al análisis de la imagen, Buenos Aires, La Marca Editorial, 2009.
Larraín, Jorge, Modernidad y Razón e Identidad en América Latina, Santiago, Editorial Andrés Bello, 1996.
Latcham, Ricardo, «Ethnology of the Araucanos», The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, 39, Londres, 1909, 334-370. https://doi.org/10.2307/2843209
Latcham, Ricardo, «Antropología Chilena», Volumen XIV de los Trabajos del Cuarto Congreso Científico (1.º Pan-Americano). Trabajos de la III Sección, Ciencias Naturales, Antropológicas y Etnológicas, II, Santiago, 1911, 24-84.
Malaspina, Alejandro, La Expedición Malaspina 1789-1794. Diario general del viaje, Madrid, Museo Naval y Lunwerg Editores, 1987, tomo II, volumen I.
Malaspina, Alejandro, «Descripción física del terreno y habitadores de las costas comprendidas entre Chiloé y Coquimbo», en Higueras Rodríguez, María Dolores y Pimentel Igea, Juan, La Expedición Malaspina 1789-1794. Antropología y noticias etnográficas, Madrid, Museo Naval y Lunwerg Editores, 1993, tomo V, 47-56.
Mason, Peter, Deconstructing America. Representations of the Other, Londres, Routledge, 1990.
Mege, Pedro, «Los símbolos envolventes: Una etnoestética de las mantas mapuche», Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 3, Santiago, 1989, 81-114.
Mege, Pedro, «La memoria turbia de La Frontera», en Alvarado, Margarita; Mege, Pedro y Báez, Christian (eds.), Mapuche: fotografías siglos XIX y XX: construcción y montaje de un imaginario, Santiago, Pehuén Editores, 2001, 29-36.
Milos, Diego, Usos y costumbres de los araucanos, Santiago, Taurus, 2018.
Mostny, Grete, «Homenaje a Ricardo E. Latcham Cartwright. Antropologo 1869-1943», Boletín del Museo Nacional de Historia Natural, XXX, Santiago, 1969.
Neé, Luis, «Cualidades guerreras de los huilliches», en Sagredo Baeza, Rafael y González Leiva, José Ignacio, La Expedición Malaspina en la frontera austral del imperio español, Santiago, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana de la DIBAM y Editorial Universitaria, 2004, 409-410.
Norambuena, Carmen, «Imagen de América Latina en la Exposición Universal de
París de 1889», Dimensión Histórica de Chile, 17-18, Santiago, 2002-2003,
-121.
Pávez, Jorge, «Mapuche Ñi Nütram Chilkatun / Escribir la Historia Mapuche: Estudio Preliminar de Trokinche Müfu ñi Piel. Historias de Familia. Siglo XIX», Revista de Historia Indígena, 7, Santiago, 2003, 7-53.
Poole, Deborah, Visión, Raza y Modernidad. Una introducción al mundo andino de imágenes, Lima, Sur Casa de Estudios del Socialismo y Consejería en Proyectos, 2000.
Porter, Carlos, «Estado Actual de las Ciencias Antropolójicas en Chile», Revista Chilena de Historia Natural, 13:1, Valparaíso, 1909, 110-122.
Romera, Antonio, Historia de la pintura chilena, Santiago, Editora Zig-Zag, 1968.
Villegas, Lorena; Vaccaro, Renzo y Mellado, Alex, «Celia Leyton, su pintura indigenista, retrato del patrimonio cultural del pueblo mapuche», Accadere, Revista de Historia del Arte, 0, San Cristóbal de La Laguna, 2020, 31-53. https://doi.org/10.25145/j.accadere.2020.00.02
Zamorano, Pedro, «Nicanor Plaza y Francisco Gazitúa: diálogo en torno a El Caupolicán», Aisthesis, 49, Santiago, 2011, 84-100. https://doi.org/10.4067/S0718-71812011000100005
Zamorano, Pedro; Cortéz, Claudio y Gazitúa, Francisco, «Arte estatuario en Chile durante la primera mitad del siglo XX: Del monumento público a la escultura», Universum, 26, Talca, 2011, 205-223. https://doi.org/10.4067/S0718-23762011000100012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2020-112730GB-I00
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2020-112730GB-I00