Roberto Arlt’s The desert island: a conversation with Antonin Artaud’s theatre of cruelty in Plato’s cavern

Authors

  • Spyros Mavridis Universidad Abierta de Grecia

DOI:

https://doi.org/10.3989/aeamer.2014.1.12

Keywords:

Theatre, Argentinean Theatre, Latin-American drama, Arlt, Roberto, 1900-1942, Artaud, Antonin, 1896-1948, Theatre of Cruelty, Theatre history, Latin-American Literature, The desert island, Experimental drama, Drama–20th Century, French drama

Abstract


The article explores the convergences between the theatre of cruelty of Antonin Artaud and the parallel search of Roberto Arlt’s specific case of his work The desert island. It indicates the traceable influences in this piece and highlights its inspiration as it originates from Plato’s Allegory of the Cave. Furthermore, a synthesis of these two theatrical projects is performed where both simalarities and differences of the two versions of cruelty are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abirached, Robert: La crisis del personaje en el teatro moderno, Madrid, Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de Espa-a, 1994.

Arlt, Roberto: Obra Completa, III, Buenos Aires, Planeta, 1991.

Artaud, Antonin: OEuvres complètes, XXVI, Paris, Gallimard, 1956.

Bobes Naves, María del Carmen: Semiología de la obra dramática, Madrid, Arco Libros, 1997.

Bajtín, Mijaíl: Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1991.

Berg, Walter Bruno: «Roberto Arlt. ¿Autor de un teatro de la crueldad?», en Morales Saravia, José y Schuchard, Barbara (eds.), Roberto Arlt. Una modernidad argentina, Madrid, Iberoamericana, 2001, 139-156.

Bratosevich, Nicolás: «Reflexiones semióticas sobre el Retablillo de Don Cristóbal », Filología, XX, 2, 1985, 261-278.

Brereton, Geoffrey: Principles of tragedy. A rational examination of the tragic concept in life and literature, London, Routledge & K. Paul, 1968.

Brook, Peter: El espacio vacío. Arte y técnica del teatro, Barcelona, Península, 1997.Brunel, Pierre: Théâtre et cruauté. Ou Dionysos profané, Paris, Librairie des méridiens, 1982.

Camacho Delgado, José Manuel: «Realidad, sueño y utopía en La isla desierta. Un acercamiento al mundo teatral de Roberto Arlt», Anuario de Estudios Americanos, LVIII-2, 2001, 679-690. http://dx.doi.org/10.3989/aeamer.2001.v58.i2.219

Castagnino, Raúl: El teatro de Roberto Arlt, Buenos Aires, Nova, 1970.

Derrida, Jacques: «El teatro de la crueldad y el cierre de la representación», en Blanchot, Maurice y Roy, Claude (eds.), Artaud. Polémica, correspondencia y textos, Buenos Aires, Editorial Jorge Álvarez, 1968, 59-83.

Dubatti, Jorge: «Antonin Artaud, el actor hierofánico y el primer Teatro de la Crueldad», Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 2.1, 2008, 70-83.

Foster, David William: «Roberto Arlt's La isla desierta. A structural analysis», Latin American Theatre Review, XI-1, 1977, 25-34.

Gliona, Lucía: «La isla desierta. La cuestión escópica como experiencia perceptiva», Telón de fondo, 13, julio 2011. Web: http://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero13/articulo/349/la-isla-desierta-la-cuestionescopica-como-experiencia-perceptiva.html (consultada: 29 de septiembre de 2013).

Graver, Daniel: «Antonin Artaud and the Authority of Text, Spectacle, and Performance» en Harding, James M. (ed.), Contours of the Theatrical Avant-Garde. Performance and Textuality, Ann Arbor, University of Michigan Press, 2000, 43-57.

Larra, Raúl: Roberto Arlt El torturado, Buenos Aires, Editorial Futuro, 1950.

Mavridis, Spyros: «Roberto Arlt y el teatro de la crueldad: analogías escénicas en el teatro argentino», en Pavlakis, Pandís Efthimía; Papageorgíou, Anthí y Lugo, Susana (eds.), Estudios y homenajes hispanoamericanos, I, Madrid, Ediciones del Orto, 2012, 97-106.

Pastor, Beatriz: Roberto Arlt y la rebelión alienada, Gaithersburg, Hispamérica, 1980.

Platón: La república, Madrid, Alianza, 1994.

Rela, Walter: «Argumentos renovadores de Roberto Arlt en el teatro argentino moderno», Latin American Theatre Review, 2, 1980, 65-71.

Salles, Nara y Oliveira, Felipe Henrique Monteiro: «El actor con cuerpo diferenciado y la poética de Antonin Artaud», Telón de fondo, 16 (diciembre 2012). Web: http://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero16/articulo/426/el-actor-con-cuerpo-diferenciado-y-la-poetica-de-antonin-artaud.html (consultada: 29 de septiembre de 2013).

Virmaux, Alain: Antonin Artaud et le theater, Paris, Seghers, 1970.

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Mavridis, S. (2014). Roberto Arlt’s The desert island: a conversation with Antonin Artaud’s theatre of cruelty in Plato’s cavern. Anuario De Estudios Americanos, 71(1), 313–332. https://doi.org/10.3989/aeamer.2014.1.12

Issue

Section

Articles