A case of globalization: the circulation of folding screens from the Pacific to the Atlantic (17th-18th centuries)
DOI:
https://doi.org/10.3989/aeamer.2012.1.01Keywords:
Folding screens, Commerce, GlobalizationAbstract
This article analyzes the circulation of goods between Asia, America, and Europe employing a case-study perspective: the manufacturing and commerce of folding screens. Study of the economic networks related to art trade overcomes national or imperial boundaries and calls for a breakdown of conventional centre-periphery schemes. This article therefore studies personal relationships in the commission of screens and in the diffusion of the finished goods through a survey of the movements of people in four continents. My main aim is to show that the development of a world-economy and the formation of world-scale empires fostered exchanges of all kinds and resulted in a new material culture of a truly global character.
Downloads
References
Aguiló, Marí Paz: El mueble en España. Siglos XVI y XVII, Madrid, CSIC, 1993.
Alva Rodríguez, Inmaculada: «La centuria desconocida: el siglo XVII» en Cabrero, Leoncio: Historia general de Filipinas, Madrid, Ediciones de Cultura Hispánica, AECI, 2000, 207-248.
Álvarez Taladriz, José Luís: La pintura japonesa vista por un europeo a principios del siglo XVII, Osaka, Osaka Gaikokugo Daigaku, 1953.
Arte y Saber. La cultura en tiempos de Felipe III y Felipe IV, Valladolid, Ministerio de Educación y Cultura, 1999.
Baena, Alberto: «Nueva España a través de sus biombos», en Navarro Antolín, Fernando (ed.): Orbis incognitus: avisos y legajos del Nuevo Mundo, Huelva, Universidad de Huelva y Asociación Española de Americanistas, 2007, 441-450.
Balbuena, Bernardo de: La grandeza mexicana, México, Porrúa, 2006.
Ballesteros, Berenice: «El menaje asiático de las casas de élite comercial del virreinato novohispano del siglo XVII», Boletín del Archivo General de la Nación, 20, México, 2008, 59-112.
Bonialian, Mariano: «México, epicentro semiinformal del comercio hispanoamericano (1680-1740)», América latina en la historia económica, 35, México, enero-junio de 2011, 7-28.
Boxer, Charles: Fidalgos in the Far East (1550-1570), Hong Kong, Oxford University Press, 1968.
Boxer, Charles: The Christian Century in Japan, 1549-1650, Berkeley, University of California Press, 1974.
Calderón, Francisco R.: Historia económica de la Nueva España en tiempo de los Austrias, México, Fondo de Cultura Económica, 2003.
Canepa, Teresa: «Obras de arte namban para os mercados japonês, português e holandês» en Welsh, Jorge e Vinhais, Luisa (eds.): Depois dos bárbaros II. Arte Namban para os mercados japonês, português e holandês, Londres, 2008, 14-29.
Castelló, Teresa y Martínez, María Josefa: Biombos mexicanos, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1970.
Crespo, María Dolores: Arquitectura doméstica de la Ciudad de los Reyes (1535- 1750), Sevilla, Universidad de Sevilla, 2006.
Curiel, Gustavo: «Los biombos novohispanos: escenografías de poder y transculturación en el ámbito doméstico» en Curiel, Gustavo; Navarrete, Benito y Leroy, Iván: Viento detenido, mitologías e historias en el arte del biombo, México, Ed. Museo de Soumaya, 1999, 9-32.
Curiel, Gustavo: «El efímero caudal de una joven noble. Inventario y aprecio de los bienes de la marquesa Doña Teresa Francisca María de Guadalupe Retes Paz Vera (Ciudad de México, 1695)» en Anales del Museo de América, 8, Madrid, 2000, 65-101.
Chaunu, Pierre: Las Filipinas y el Pacífico de los ibéricos, siglos XVI-XVII-XVIII: estadísticas y atlas, México, Instituto Mexicano de Comercio Exterior, 1976.
Fernández, Gloria: Inventarios reales, Madrid, Museo del Prado y Patrimonio Nacional, 1975.
Fernández Miranda, Fernando: Inventarios reales, Carlos III, Madrid, Patrimonio Nacional, 1988.
Frois, Luis S. J.: Historia de Japam, Wicki, José (ed.), vol. V, Lisboa, Biblioteca Nacional, 1984.
García Sáiz, M. Concepción: «La conquista militar y los enconchados. Las peculiaridades de un patrocinio indiano», en Los pinceles de la historia, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1999, 109-141.
García, Genaro: Documentos históricos mexicanos, México, Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana, 1985.
Gemelli Carreri, Giovanni F.: Viaje a la Nueva España, México, UNAM, 2002.
Germaná, Gabriela. «El mueble en el Perú en el siglo XVIII: estilos, gustos y costumbres de la élite colonial», Anales del Museo de América, 16, Madrid, 2008, 189-206.
Gil, Juan: La India y el Lejano Oriente en la Sevilla del Siglo de Oro, Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, 2011.
Gruzinski, Serge: Las cuatro partes del mundo, México, Fondo de Cultura Económica, 2010.
Gutiérrez de Medina, Cristóbal: Viaje de tierra y mar, feliz por mar y tierra, que hizo el excelentísimo marques de Villena, México, UNAM, 1947.
Leroy, Iván: «El Diluvio», en Curiel, Gustavo, Navarrete, Benito y Leroy, Iván: Viento detenido, mitologías e historias en el arte del biombo, México, Ed. Museo de Soumaya, 1999, 119-134.
López Pérez, María del Pilar: «Itinerario entre la realidad y la intimidad. biombos coloniales. pinturas inéditas de la vida diaria virreinal», Credencial Histórica, 105, Bogotá, 1998.
Martínez del Río, María J.: «Permanencias y ausencias de obispos, virreyes e indianos» en García, María Luisa: México en el mundo de las colecciones de arte, 2, UCOL, México, 1994, 3-44.
Martínez del Rio, María J.: «Los biombos en el ámbito doméstico: sus programas moralizadores y didácticos» en Tovar, Rafael; Estrada, Gerardo; Hernández, Roberto y López, Carmen: Juegos de ingenio y agudeza, la pintura emblemática en la Nueva España, México, Museo Nacional del Arte, Ed. Equilibrista, 1994, 133-150.
Mendes Pinto, María Helena: Biombos Namban, Lisboa, Instituto portugués de Museos, 1993.
Morga, Antonio de: Sucesos de las Islas Filipinas, México, Fondo de Cultura Económica, 2007.
Ocaña, Sonia I: «Marcos “enconchados”: autonomía y apropiación de formas japonesas en la pintura novohispana», Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 92, México, 2008, 107-153.
Okamoto, Yoshitomo: The namban art of Japan, Tokio, Eweatherhill/Heibonsha, 1993.
Recopilación de leyes de los reinos de Indias, Madrid, Cultura Hispánica, 1973.
Romero, Manuel: Una casa del siglo XVIII, México, Imprenta Universitaria, 1957.
Russell Wood, A. J. R.: The portuguese empire: a world on the move, Baltimore, The John Hopkins University Press, 1998.
Sanabrais, Sofía: «The Biombo or folding screen in colonial México» en Pierce, Donna and Otsuka, Ronald: Asia & Spanish America, trans-pacific artistic and cultural exchange, 1500-1850, Denver, Simposium series, Denver Art Museum, 2006, 69-106.
Sandoval, Martha Inés: El biombo del volador, una boda de indios, escenario para dos categorías de naturales y dos posturas encontradas, México, Tesis UNAM, abril de 2007.
Sanz, María Jesús y Dabrio, María Teresa: «Inventarios artísticos sevillanos del s. XVIII. Relación de obras artísticas» en Archivo Hispalense, LVII, Sevilla, 1974, 89-150.
Sato, Yashumiro: «Sings and meanings in Naban screens» en Studies in Art History, 18, Tokyo, 2002, 31-34.
Satow, Ernest (ed.): The voyage of Captain John Saris to Japan 1613, Londres, Hakluyt Society, 1900 (reimpresión, Nueva York, 1967).
Sebastián, Santiago: Iconografía e iconología del arte novohispano, México, Azabache, 1992.
Subrahmanyam, Sanjay: «Connected Histories: Notes towards a Reconfiguration of Early Modern Eurasia» en Modern Asian Studies, 31, 3, Cambridge, July, 1997, 735-762.
Subrahmanyam, Sanjay: The Portuguese empire in Asia, 1500-1700: a political and economic history, London-New York, Longman, 1993.
Viera, Juan de: Compendiosa narración de la ciudad de México, México, Guarania, 1952.
Vivero, Rodrigo de: Relación del Japón, Madrid, Editorial del Cardo, 2003.
Yuste, Carmen: «Los precios de las mercancías asiáticas en el siglo XVIII» en García, Virginia (ed.): Los precios de alimentos y manufacturas novohispanos, México, Comité Mexicano de Ciencias Históricas, 1995, 231-264.
Yuste, Carmen: Emporios transpacíficos: comerciantes mexicanos en Manila, 1710-1815, México, UNAM, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.