Healthy and Working Children. The Postrevolutionary Teatro Guiñol and the Construction of Mexican Childhood
DOI:
https://doi.org/10.3989/aeamer.2010.v67.i2.517Keywords:
Puppets, Childhood, Education, Postrevolutionary MexicoAbstract
This article explores some plays of the Mexican postrevolutionary puppet play project, and the discourses that such plays used to construct a new type of citizenship and childhood. Considering two main discourses, work and hygiene, the puppet theater is analyzed as a form of didactic politics, ideological transference, and as means of propaganda for the regime. It also points out some possible results in the government’s intentions of transforming children into a bridge between the State and the Mexican families.
Downloads
References
Claudia Agostoni: “Historia de un escándalo. Campañas y resistencia contra la difteria y la escarlatina en la ciudad de México”, en Claudia Agostoni (coord.): Curar, sanar y educar. Enfermedad y sociedad en México, siglos XIX y XX, México, Universidad Nacional Autónoma de México, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2008, pp. 287-311.
Graciela Amador: Tres comedias para teatro infantil, México, Secretaría de Educación Pública, 1936.
Ernesto Aréchiga: “Educación, propaganda o ‘dictadura sanitaria’. Estrategias discursivas de higiene y salubridad públicas en el México posrevolucionario, 1917-1945”, Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, 33, México, 2007, pp. 57-88.
Angelina Beloff: Muñecos animados: historia, técnica y función educativa del teatro de muñecos en México y en el Mundo, México, Secretaría de Educación Pública, 1945.
Katherine E. Bliss: “For the Health of the Nation: Gender and the Cultural Politics of Social Hygiene in Revolutionary Mexico”, en Mary Kay Vaughan y Stephen E. Lewis (eds.): The Eagle and the Virgin. Nation and Cultural Revolution in Mexico, 1920-1940, Durham, Duke University Press, 2006, pp. 196-218.
Juan Bustillo Oro: “La moral en el Teatro infantil”, El Maestro Rural, 11 y 12, México, 1938, p. 37.
Tomás Espinoza: Galería de teatro para niños, México, Coordinación General de Prestaciones Sociales/Coordinación de Promoción Cultural, Secretaría General/Unidad de Publicaciones y Documentación, Instituto Mexicano del Seguro Social, 1988. Carmen Gaitán Rojo (coord.): Lola Cueto. Trascendencia mágica, 1897-1978, México, Instituto Nacional de Bellas Artes, 2009.
Marisa Giménez Cacho (coord.): Época de Oro del Teatro Guiñol de Bellas Artes, 1932-1965, México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2008.
María Rosa Gudiño C: “Educación higiénica y consejos de salud para campesinos en El Sembrador y El Maestro Rural, 1929-1934”, en Claudia Agostoni (coord.): Curar, sanar y educar. Enfermedad y sociedad en México, siglos XIX y XX, México, Universidad Nacional Autónoma de México, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2008, pp.71-97.
Gilberto Guevara Niebla: La educación socialista en México (1934/1945), México, El Caballito, SEP Cultura, 1985. Fernando Horcasitas: Teatro náhuatl. Épocas novohispana y moderna, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2004, Tomo 1.
Lynn Hunt: Politics, Culture and Class in the French Revolution, Berkeley, University of California Press, 1984. Elena Jackson: “Comino Vence al Diablo and other Terrifyng Episodes: Teatro Guiñol’s Itinerant Puppet Theater in Mexico, 1930-1940”, The Americas, A Quarterly Review of Inter American Cultural history, 27, 2011 (en prensa). Elena Jackson: “Hacia una historia cultural de la niñez: cartas, dibujos y otros documentos producidos por los niños”, ponencia presentada en el IX Encuentro de Historia de la Educación, Xalapa, Veracruz, 26-28 de noviembre 2008.
Lisa Kirschenbaum: Small comrades. Revolutionizing Childhood in Soviet Russia, 1917-1932, New York, Routledge Falmer, 2001.
Alan Knight: “Popular Culture and the Revolutionary State in Mexico”, Hispanic American Historical Review, 74-3, Washington, 1994, pp. 393-444.
Stephen E. Lewis: “Mexico’s National Indigenist Institute and the Negotiation of Applied Anthropology in Highland Chiapas, 1951-1954”, Ethnohistory, University Park, 55-4, 2008, pp. 609-632.
Germán List Arzubide: Teatro guiñol, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1997. Armando María y Campos: Teatro mexicano de muñecos. 25 piezas de teatro guiñol, México, El Nacional, 1941. Alejandro Ortiz: Teatro y vanguardia en el México posrevolucionario (1920-1940), México, Universidad Autónoma Metropolitana, 2005.
Guillermo Palacios: La pluma y el arado. Los intelectuales pedagogos y la construcción sociocultural del “problema campesino” en México, 1932-1934, México, El Colegio de México, 1999.
Susana Sosenski: Niños en acción. El trabajo infantil en la ciudad de México, 1920-1934, México, El Colegio de México, 2010.
Beatriz Urías Horcasitas: “El ‘hombre nuevo’ de la posrevolución”, Revista Letras Libres, 101, México, 2007, pp. 58-61.
Mary Kay Vaughan: La política cultural en la Revolución. Maestros, campesinos y escuelas en México, 1930-1940, México, Fondo de Cultura Económica, 2001.
James W. Wilkie y Edna Monzón Wilkie: Frente a la Revolución Mexicana. 17 protagonistas de la etapa constructiva. Entrevistas de historia oral, México, Universidad Autónoma Metropolitana, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.